KTO MOŻE UBIEGAĆ SIĘ O DOFINANSOWANIE?
- Przedsiębiorca (mikro i małe przedsiębiorstwo) – miejsce prowadzenia działalności na obszarze objętym LSR
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA
Refundacja kosztów w wysokości max. 300 tys. zł, co stanowi nie więcej niż 70% kosztów kwalifikowanych
(Możliwość ubiegania się o wyprzedzające finansowanie w wysokości 36,37% kosztów kwalifikowanych)
NA CO MOŻNA UBIEGAĆ SIĘ O DOFINANSOWANIE?
Budowa/ przebudowa/ modernizacja budynków, jak i zakup środków trwałych (sprzętu, wyposażenia, wartości niematerialnych i prawnych) na potrzeby działalności.
WYKLUCZONE Z PROGRAMU TYPY DZIAŁALNOŚCI:
- działalność usługowa wspomagająca rolnictwo i następująca po zbiorach (Sekcja A 01.6);
- górnictwo i wydobywanie (Sekcja B);
- działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie (Sekcja B Dział 09);
- przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków (Sekcja C 10.2);
- wytwarzanie i przetwarzanie koksu i produktów rafinacji ropy naftowej (Sekcja C Dział 19);
- produkcja chemikaliów oraz wyrobów chemicznych (Sekcja C Dział 20);
- produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych (Sekcja C Dział 21);
- produkcja metali (Sekcja C Dział 24);
- produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep oraz motocykli (Sekcja C Dział 29 oraz 30.91);
- transport lotniczy i kolejowy (Sekcja H Dział 51 oraz 49.1);
- gospodarka magazynowa (Sekcja H Dział 52).
JAKIE KOSZTY SĄ KWALIFIKOWANE?
- ogólne (dotyczące kosztów budowy lub zakupu maszyn), nie więcej niż 10 % kosztów kwalifikowanych, które mogą być poniesione przed dniem złożenia wniosku, lecz nie wcześniej niż od 1 stycznia 2014 r., tj. honoraria architektów, inżynierów, opłaty za konsultacje, opłaty za doradztwo w zakresie zrównoważenia środowiskowego i gospodarczego, w tym studia wykonalności,
- zakup robót budowlanych lub usług,
- zakup lub rozwój oprogramowania komputerowego oraz zakupu patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub znaków towarowych,
- najmu lub dzierżawy maszyn, wyposażenia lub nieruchomości,
- zakupu nowych maszyn lub wyposażenia,
- zakupu nowych środków transportu, z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób łącznie z kierowcą (nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych)
- zakupu rzeczy niezbędnych do realizacji operacji innych niż wymienione w pkt. 5 i 6, w tym materiałów,
- podatku od towarów i usług (VAT) – jeśli wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT.
WARUNKI, JAKIE TRZEBA SPEŁNIĆ?
- nie finansowanie kosztów kwalifikowalnych operacji z innych środków publicznych;
- realizacja operacji w nie więcej niż 2 etapach,
- wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z wnioskiem i Biznesplanem oraz złożenie wniosku o płatność końcową najpóźniej w terminie 2 lat od dnia zawarcia umowy (max do 30.06.2024 r.);
- realizacja operacji inwestycyjnej na obszarze działania LGD;
- realizacja operacji na nieruchomości (posiadającej funkcję usługową) będącej własnością lub współwłasnością podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub podmiot ten posiada udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy co najmniej przez okres realizacji operacji oraz okres podlegania zobowiązaniu do zapewnienia trwałości operacji;
a. Jeżeli lokal nie ma funkcji usługowej należy dołączyć do WOP wniosek z pieczątką wpływu do Starostwa dot. zmiany sposobu użytkowania obiektu
b. Działalność mobilna (np. mobilna wypożyczalnia rowerów, ogrodnik), ale we wniosku zaplanowano biuro
-> Jeżeli w lokalu nie będą przyjmowani klienci, beneficjent nie zatrudnia pracownika oraz powierzchnia pomieszczenia przeznaczonego na lokal nie przekracza 30% całego budynku wówczas nie jest konieczna zmiana sposobu użytkowania. Należy jednak złożyć stosowne oświadczenie, jeżeli nie wynika to z zapisów biznesplanu.
-> Jeżeli beneficjent zatrudnia pracowników oraz lokal będą odwiedzali klienci wówczas należy dołączyć do WOP wniosek z pieczątką wpływu do Starostwa dot. zmiany sposobu użytkowania obiektu.
c. Istniejący budynek gospodarczy wykorzystywany na np. warsztat stolarski, mechaniki samochodowej itp. – wymagana jest zmiana sposobu użytkowania budynku na usługową.
-> Do WOP dołączany jest wniosek z pieczątką wpływu do Starostwa dot. zmiany sposobu użytkowania .
-> Należy upewnić się czy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie wyklucza prowadzenia działalności gospodarczej na działce. – jeśli nie zezwala wymagana jest zmiana lokalizacji na inną posiadającą odpowiednią funkcję oraz złożenie aneksu do umowy o PP
- operacja jest uzasadniona ekonomicznie i będzie realizowana zgodnie z biznesplanem;
- minimalna całkowita wartość operacji wynosi nie mniej niż 50 tys. złotych;
- realizacja operacji nie jest możliwa bez udziału środków publicznych;
- została wydana ostateczna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli jej wydanie jest wymagane odrębnymi przepisami.
- posiadane właściwe zgłoszenie/pozwolenie budowy w Starostwie Powiatowym;
Dodatkowe wytyczne tylko dla przedsiębiorców rozwijających istniejące działalności gospodarcze
- przedsiębiorca wykaże że:
- posiada doświadczenie w realizacji projektów o charakterze podobnym do operacji, którą zamierza realizować, lub
- posiada zasoby odpowiednie do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować, lub
- posiada kwalifikacje odpowiednie do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować, jeżeli jest osobą fizyczną, lub
- wykonuje działalność odpowiednią do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować;
- w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku wykonywał łącznie 365 dni działalność gospodarczą,
- utworzy co najmniej jedno miejsce pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne i jest uzasadnione zakresem realizacji operacji, na podstawie umowy o pracę oraz utrzymanie miejsc pracy, w tym miejsc, które zostaną utworzone w ramach realizacji operacji do dnia, w którym upłynie 3 lata od dnia wypłaty płatności końcowej,